На 84 години ни почина проф. акад. Николай Стойков
Българското музикално изкуство и АМТИИ „Проф. Асен Диамандиев“ изгубиха един голям творец, композитор и педагог. Ученик на Панчо Владигеров в ДМА и специализирал в Московската консерватория при Дмитрий Шостакович и Тихон Хреников, Николай Стойков отдаде цялата си творческа и преподавателска енергия на Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство в Пловдив. Той е и един от основателите на Ансамбъл „Тракия“. През 1976 е избран за доцент, а от 1987 е професор в Академията. Едновременно самобитен и академично школуван, Николай Стойков пише музика в областта на камерната и хоровата музика и проявява изключителен афинитет към обработката на българския автентичен фолклор. Участва в създаването на специалностите „Народни инструменти и народно пеене“ и „Дирижиране на народни състави“ в любимата си АМТИИ, на която е бил и заместник-ректор. През целия си творчески живот проф. Стойков подчертаваше голямото значение на българския фолклор за развитието на народния дух и съвременната българска музика. Многократно оказваше методическа помощ на фолклорните музикални училища в Котел и Широка Лъка, където името му се произнася и до днес с особено уважение.
Приживе Николай Стойков бе удостояван три пъти с орден „Кирил и Методий“, двукратно бе носител на наградата „Пловдив“ за музика и на академичната награда „Меден чан“ на АМТИИ, но най-голямата награда, според думите му, бе любовта на студентите и уважението на колегите. До последно пишеше музика и единствено болестта успя да пречупи творческия му дух.
Почивай в мир, професоре! Твоят принос към българската музика никога няма да бъде забравен. Творбите ти ще се изпълняват, а името ти ще продължава да е чест и гордост за АМТИИ! Екипът на Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство „Проф. Асен Диамандиев“ и лично ректорът на висшето училище проф. д-р Тони Шекерджиева-Новак изразяват най-искрените си съболезнования към семейството на големия творец и наш колега!
При представителни текстове редно е да се постига пълна яснота: след възникването на БАНи, БАНици, БАНди и мутирането на честен и почтен Филиал на Консерваторията за Народна Музика и Танци АМТИ до статични., не-сценични умения =АМТИ +И +Цирк, то дали покойникът е бил Член-кореспондент или дори Действителен академик на БАН? Коя година? Или както културският Рашидоолу ефенди?
Важно е. Можеше и да не стигаме до въпроси…